Vyhledávání 





Divadlo Šumperk – Tereza Boučková: Sodoma Komora

12-2009.gif

kritika

Zkouška charakterů

Šumperské divadlo zakončilo dramaturgickou sezonu „českých charakterů“ premiérově uváděnou hrou Terezy Boučkové. Sodoma Komora vychází z povídky Johannese Urzidila a přes dobové reálie, na něž stále odkazuje přes siluetu Hradčan povlávající vlajka s hákovým křížem, se soustředí na modelové situace: služka Mařka „zdědí“ byt i s různě poschovávanými tisícovkami po emigrujících majitelích, začne se chovat jako panička, z venkova povolá mladší sestru Jožku za lepším, ale chce z ní mít jen svou posluhovačku. Jožčino seznámení s vojákem vyvrcholí bitkou v restauraci a sexuálním vztahem s nadřízeným vojáka, Mařka se pak dostává do nezvladatelného kolotoče událostí a jejich následků. Po ulicích sice chodí hajlující spoluobčané, ale Mařka reprezentuje „malé“ dějiny – v závěru hry se ptá, proč se to všechno kolem ní, sestry a vojáků semlelo. Režisér Jiří Fréhar pojal tragikomedii s adekvátním nadhledem. Sebereflexe služky Mařky (Bohdana Pavlíková) je sice niterně bodavá, příběh však nepřestává být pavlačovou vyprávěnkou; Pavlíková hraje Mařku s odstupem dryáčnické komediantky, která se snaží o noblesu. Umí nosit drahé šaty, ale její hlas nezapře „pavlač“ ani při mazlivě šišlavém počítání bankovek v záňadří, ani při jednání se sousedkou oddanou Führerovi, ba ani v přemýšlení nad osudem. Problémem by mohlo být ztvárnění několika postelových scén, ale režisér a herci se drží karikujícího náznaku, takže i opakující se vizualizované vzpomínky obou sester na jejich „poprvé“ s vlastním strýčkem vyznívají jako běh života, který je nijak krutě nepoznamenal. Sexuálně aktivnější sestru Jožku (Vendula Fialová) považuje Mařka za naivní holčičku. Jožka kupříkladu při hádce v restauraci, jejíž jarmareční pojetí je zdůrazněno stroboskopickými efekty, zbije německého vojáka (Václav Vítek) a pak se z průšvihu dostává sexem, neboť bitky vojáka vzrušují. Snad s odkazem na prvorepublikové kabarety jsou v inscenaci forbíny se silně nalíčeným „občanem v mnoha proměnách“ (Petr Komínek), který jako kouzelník vytahuje dobové vtipy. Ty nepůsobí vždy organicky, ale umocňují tragikomiku osudů. Dramaturgii se podařilo uzavřít sezonu hrou, která má sílu ptát se, jak by se v dané situaci člověk zachoval. Prim hraje vždy ta, která si oblékne domácí turban a župan původní paní bytu: napřed Mařka, pak její sestra Jožka a posléze proněmecká sousedka (Olga Kaštická), ovšem duch majitele připomene vědoucím divákům, že ani ona to nemá navždy.

ADÉLA JANOVSKÁ

Divadlo Šumperk – Tereza Boučková: Sodoma Komora. Režie Jiří Fréhar, výprava Eva Brodská, dramaturgie Ondřej Elbel, hudba David Švorc. Premiéra 16. května 2009.
vloženo: 24.7.2009
(cached, 19.9.2017 20:42:30)


Rubrika: Kritika
Formát pro tiskFormát pro tisk

Počet zobrazení článku:948



Nový komentářNový komentář
Zatím žádné komentáře


Divadelní noviny, Celetná 17, 110 00 Praha 1, ČR, divadelni.noviny@divadlo.cz
Mapa webu, stránky Divadelních novin navštívilo již lidí